Succesul in afaceri presupune…


M-am gandit mult timp la ce ar trebui sa scriu in acest articol pentru a fi cat mai aproape de generalizare. Si mi-am dat seama ca este imposibil. Succesul este personal. Ceea ce presupune succesul in afaceri poate fi definit doar la nivel personal, prin prisma valorilor si personalitatii fiecaruia dintre noi.

Ceea ce veti citi in randurile ce urmeaza este punctul meu de vedere. Este ceea ce eu consider ca o afacere are nevoie pentru a deveni un succes de lunga durata.

Cea mai importanta resursa a afacerii tale si cea care face posibil succesul acesteia esti TU. De la tine porneste totul. TU esti caramida de la baza piramidei, elementul primordial care face totul posibil. De la tine porneste ideea, conceptul, strategia, alegerea echipei; TU esti rotita care pune in miscare intregul mecanism.

O echipa buna te va ajuta pas cu pas in dezvolatarea afacerii tale. Alegeti oamenii cu grija! Nu doar calitatile profesionale conteaza, ci si compatibilitatea dintre membrii echipei al carei leader esti tu. Ai nevoie de o echipa coerenta si unitara ai carei membri sa colaboreze in toate situatiile si circumstantele, care sa-si poata oferi unul celuilalt un feed-back real si pertinent, care sa se sprijine unul pe celalalt pentru intarirea punctelor forte si eliminarea celor slabe.

Bineinteles ca atingerea succesului in afaceri presupune anumite calitati, care se regasesc in tine.

Ai nevoie de curaj, uneori poate chiar de o mica doza de nebunie, ca sa poti face acel prim pas de la statutul de angajat la cel de om de afaceri, angajator, raspunzator nu numai de binele tau, dar si de binele membrilor echipei tale.

Ai nevoie de incredere si determinare. Ideea nu este de ajuns. Daca ea ramane inauntrul tau si nu ii dai aripi sa zboare, ea nu se va transforma niciodata intr-o afacere reala, intr-o afacere de succes. Iar determinarea si increderea trebuie sa te insoteasca de-a lungul intregului drum. Vor fi acele calitati care te vor ajuta sa mergi mai departe atunci cand vei intalni obstacole in calea succesului tau. Adu-ti aminte: renuntarea nu este o optiune!

Succesul mai presupune si ambitia de a reusi, de a lasa o amprenta, de a atinge cat mai multe vieti intr-un mod pozitiv. Ambitia ta trebuie sa urmareasca atingerea succesului in ceea ce intreprinzi, si nu rasplata financiara. Aceasta va veni oricum, ca afect al succesului tau.

Englezii au un proverb: “Don’t put all your eggs in one basket” (“Nu-ti pune toate ouale intr-un singur cos”), care in ceea ce priveste succesul in afaceri s-ar traduce in a nu te limita la un singur client. Afacerea ta va ajunge sa depinda de acest client unic, care la un moment dat sa-ti dicteze politica de pret si care in cazul disparitiei sale de pe piata, te va pune in situatia foarte dificila de a o lua de la capat, de a te reinventa, de a investi foarte mult in reluarea unei campanii de marketing in incercarea de a gasi noi clienti pentru a reveni pe linia de plutire.

Cand ma gandesc la succes ma gandesc de asemnea la etica in afaceri si la responsabilitate sociala. Fii corect cu cei din echipa ta, fii corect cu toti clientii tai, fii corect cu partenerii de afaceri, dezvolta-ti afacerea pastrandu-ti moralitatea si integritatea. Vei atrage astfel si mai multi clienti, vei atrage si mai multi oameni de afaceri care vor dori sa incheie parteneriate cu tine si toti vor avea incredere si siguranta in a te recomanda si altora fara nici cea mai mica urma de ezitare.

Si nu uita sa dai inapoi societatii. Sucesul tau trebuie sa se rasfranga si asupra celorlalti membri ai comunitatii careia ii apartii.

Tine cont de timp; este singura resursa cu adevarat epuizabila. Planuieste-ti activitatile cu grija, pe perioade mai lungi de timp si revizuieste-le periodic.

Continua sa te dezvolti. Si continua sa-i sprijini pe membrii echipei tale in propria lor dezvoltare. Lucrurile devin mai bune daca tu devii mai bun, daca iti dezvolti continuu abilitatile de comunicare, atentia, disciplina.

Transforma-ti pasiunea in afacere. Astfel, vei munci intotdeauna cu drag, iti va face placere sa lucrezi, iar prezentarile produselor sau serviciilor tale vor fi pline de entuziasm si pasiune; vei emana acea energie pozitiva care ii va atrage pe toti in jurul tau, asigurand sustenabilitate si longevitate afacerii tale.

Gandeste pe termen lung, viziunea ta trebuie sa depaseasca perioadele scurte de timp. Stabileste punctul in care doresti sa ajunga afacerea ta in cativa ani si continua sa iti dezvolti viziunea. Dar tine cont de faptul ca acea viziune nu se poate realiza fara atingerea obiectivelor pe termen scurt. Stai cu privirea atintita in viitor, dar actioneaza in prezent.

Pentru ca afacerea ta sa se bucure de succes pe termen lung, ai grija cum iti gestionezi resursele financiare. Asuma-ti riscuri calculate. Asigura-te ca ai intotdeauna resurse suficiente sa continui ceea ce ai inceput sau ca la nevoie ai de unde sa le obtii. Daca iti conduci afacerea pe principiul eticii si corectitudinii, vei avea intotdeauna cel putin o sursa la care sa apelezi daca ai nevoie de mai multe resurse financiare la un moment dat. Pastreaza-ti lichiditatea. Nu iti lasa afacerea blocata de lipsa de cash; faptul ca ai de incasat cateva facturi mari este minunat, dar nu te ajuta cu nimic in momentul in care tu ar trebui sa efectuezi la randul tau anumite plati sau sa faci anumite investitii.

Munca sustinuta este un alt factor care in opinia mea contribuie la succesul afacerii tale. Si nu ma refer la situatia de a deveni workaholic, ci la faptul ca trebuie sa continui zi de zi cu aceeasi energie si cu acelasi entuziasm cu care ai inceput. Sa continui sa iti dezvolti afacerea, sa atragi clienti noi, sa vii cu produse sau servicii noi sau sa le imbunatatesti pe cele vechi.

Fa-ti timp si asculta. Asculta ce au de spus membrii echipei tale, asculta ce au de spus partenerii tai de afaceri si asculta mai ales ce au de spus clientii tai. Asculta-le feed-back-ul si actioneaza dupa o atenta analiza.

Fii pozitiv! Va aduce energie tie si afacerii tale, vei atrage oameni pozitivi in jurul tau si vei avea intotdeauna o supapa pentru momentele cand apar situatii dificile.

Si nu uita! Cea mai importanta resursa pe care o detii, esti TU.

– Articol de Gabriela Botezatu

Gabriela Botezatu, licentiata in Stiinte juridice, a detinut timp de 2 ani pozitia de Manager Vanzari Departament in cadrul Mariott Grand Hotel Bucuresti, unde a condus o echipa de peste 20 de persoane. Din 2004 este Director Departament Juridic la o companie de consultanta din domeniul calitatii, mediului, sanatatii si securitatii in munca. Interesata de dezvoltarea personala continua, Gabriela a participat activ la numeroase workshop-uri, conferinte si seminarii si a absolvit cursuri in domeniul resurselor umane, competentelor antreprenoriale, project management-ului, integritatii si responsabilitatii sociale si a eticii in afaceri.

Seminar de Planificare strategica in cadrul EVANetwork


In urma constientizarii problemelor discriminarii de gen si a dorintei de a fi alaturi de femeile din Romania pentru a le facilita accesul pe piata muncii si in mediul de afaceri, pentru a beneficia de drepturi egale, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului sector 6, Asociatia Four Change, Fundatia Crucea Alb-Galbena, SC GREEN TEAM ACTUAL SRL, Centrul de Consultanta si Studii Europene, Fundatia de Sprijin Comunitar au creat proiectul EVA-Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii.

In cadrul proiectului, a luat nastere comunitatea EVANetwork, prima retea interprofesionala a femeilor antreprenor din Romania.

Membrele EVANetwork sunt femei active, care lucreaza in domenii diferite, cu dorinta de a se dezvolta atat personal, cat si profesional. Accesarea resurselor oferite in cadrul comunitatii EVANetwork si oportunitatea ca membrele grupului sa realizeze proiecte impreuna sunt motive puternice care pot aduce noi membre in comunitate.

In linii mari, scopul comunitatii EVANetwork este promovarea solidaritatii ca model de cooperare feminin si crearea contextului in care femeile se pot asocia, pot construi impreuna, aducand valoare comunitatilor din care provin.

In perioada 25-27 septembrie 2015, a avut loc, la Predeal, primul seminar de Planificare Strategica in cadrul proiectului EVA. 13 din cele 15 membre ale retelei EVANetwork au fost prezente si pe parcursul celor 3 zile de activitate, au identificat nevoile si problemele care pot fi adresate in comunitatile din care fac parte si, pastrand aspectele care merita continuate din proiectul EVA, au gandit pasi in vederea dezvoltarii retelei EVANetwork si initierea de noi proiecte pentru alte femei beneficiar.

Seminarul a fost facilitat de trainer Florin Ghinda, fondator al platformei de informatie si educatie pozitiva, RomâniaPozitivă.ro.

Prima etapa a evenimentului, a avut in centru colectarea intentiilor si asteptarilor fiecareia dintre participante vizavi de desfasurarea procesului de planificare strategica. Viziune, inspiratie, oportunitati, cunostinte, idei noi, avant, sustinere, implicare sunt doar cateva dintre gandurile impartasite.

Ulterior, discutia a fost indreptata catre colectarea de exemple pozitive din cadrul proiectului EVA si totodata catre identificarea nevoilor femeilor apartinand comunitatilor din grupul tinta – Bacau,  Bucuresti, Galati.

A doua etapa a presupus generarea de idei, solutii si actiuni pentru problemele identificate, precum si identificarea resurselor ce ar putea fi angrenate.

Plecand de la intrebari-cheie (Pentru cine?; Cum?; De ce?; Ce?; Cand?; Cu cine?) s-a lucrat intens, participantele fiind implicate in grupe de lucru diferite, functie de activitatile propuse. Aceasta a condus la o inchegare si mai puternica a legaturilor dintre membrele comunitatii EVANetwork, aducand in acelasi timp, plusvaloare seminarului, datorita expertizei fiecareia din domenii de activitate diverse.

Seminarul s-a incheiat cu succes, intrucat obiectivul propus initial a fost atins – generarea de minim 3 idei de proiecte si drafturi ale planurilor de actiune, in care majoritatea dintre membrele EVANetwork prezente si-a asumat un rol, in functie de disponibilitate si motivatie.

Echipa Four Change multumeste doamnelor prezente pentru disponibilitate, seriozitate, creativitate si pentru ca sentimentul de apartenenta la grup, „suroritatea” pe care si-o doreau initiatorii proiectului, a nascut in fiecare dintre membrele EVANetwork!

Suntem mandri de voi toate!

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!

Inteligenţă emoţională şi business


M-am tot gândit dacă în business este bine să fii emoţional, să trăieşti intens fiecare pas înainte, dar mai ales fiecare pas înapoi. Este poate general acceptat că femeile sunt mai emoţionale şi s-a dovedit că partea sensibilă este mai bine dezvoltată (organic vorbind) la femei. Apoi, odată cu maturizarea ajung să fie cultivate chiar aceste diferenţe genetice, de structură, accentuate prin modul de creştere, de educaţie, prin intermediul societăţii. Poate că dacă am trăi în pădure am fi în egală măsura obligaţi să mergem după lemne, să facem focul, să ne construim un acoperiş – şi atunci nu ar mai exista diferenţe de gen. Deşi trupul robust al unui bărbat nu va putea concura decât în puţine situaţii cu cel al femeii (poate după antrenamente şi doar în anumite situaţii de efort fizic).

Ce este si cum se recunoaste in mediul profesional?

Inteligenţa emoţională a fost definită ca fiind acea capacitate de a recunoaşte şi înţelege emoţiile şi impactul acestora asupra comportamentului şi atitudinilor umane.

Te naşti cu inteligenţă emoţională sau o cultivi? Personal, aş crede că ambele variante sunt valabile, dar în proporţii diferite. Atâta timp cât prin inteligenţă emoţională înţelegem că o persoană poate detecta mai repede şi mai bine anumite trăiri, sentimente generate poate de o ofertă de business, o ofertă de preţ, o promoţie sau un produs în sine, am putea afirmă că da, şi în business, inteligenţa emoţională poate fi un plus.

Inteligenţa emoţională poate deveni un atu în gestionarea resurselor umane dintr-o firmă. Indiferent de numărul de angajaţi, un manager sau un director de departament, ori chiar un coleg, pot mult mai bine gestiona un flux al oamenilor din firmă sau o bună plasare şi orientare a acestora, atunci când intervin nu doar calcule financiare, ci şi chestiuni legate de program, de disponibilitate, de dorinţă a unui sau altuia dintre angajaţi. Aici intervin înţelegerea între colegi sau între colegi şi manager, motivarea, iarăşi un aspect extrem de important atunci când vorbim despre obţinerea de rezultate în plan profesional (şi nu numai) şi susţinerea ulterioară a relaţiilor astfel încât fiecare să dea maxim de randament la locul pe care il ocupă.

Leadership si inteligenţă emoţională

De fapt, aici consider eu că intervine marea diferenţă între un manager şi un leader. Un leader este obligatoriu şi un om inteligent emoţional.

Am considerat dintotdeauna un manager ca fiind un leader atunci când a trecut peste cifrele şi obiectivele unei firme, creând un mediu plăcut între angajaţi, un climat liniştit, fără conflicte – ceea ce evident presupune clare capacităţi de a recunoaşte şi întelege emoţiile, nevoile, fluctuaţiile care pot apărea la nivel personal, adică inteligenţă emoţională. Conducatorii care îşi dedică timp şi au disponibilitatea necesară să îi asculte pe angajaţii lor utilizează inteligenţa emoţională ca strategie de management. Iar pe termen lung este imposibil să nu dea rezultate.

Inteligenţa emoţională îi ajută pe manageri să-şi perceapă angajaţii mai întâi sub dimensiunea umană, cu viaţa lor personală, cu emoţii şi sentimente şi, în al doilea rând ca lucrători. Ceea ce va duce inevaitabil la păstrarea pe o perioadă mai îndelungată, mai ales a angajaţilor valoroşi, care se vor simţi astfel valorizaţi la rândul lro pentru că sunt oameni şi apoi pentru că au anumite abilităţi sau cunoştinte.

Persoanele care dispun de un nivel înalt al inteligenţei emoţionale sunt relativ uşor de recunoscut: ele sunt în acord atât cu propriile emoţii cât şi cu cele ale altor oameni cu care vin în contact.

Iar în business această acceptare a ta, a celor din jur, a situaţiilor plăcute sau mai puţin plăcute, înseamnă să supravieţuieşti ca firmă, să mergi mai departe şi să evoluezi.

Autor: Delia Gavriliu

Atribute feminine care influenţează spiritul antreprenorial sau managementul la feminin


Să fii femeie antreprenor într-o societate cu tradiţie patriarhală seculară, în vremuri de dinamică economică crescută şi într-un mediu concurenţial acerb, patronat preponderent de bărbaţi, este o continuă provocare. O provocare căreia, poate femeile îi răspund cel mai bine, prin prisma firii lor luptătoare moştenite de la zeiţa Artemis.

Tenacitatea, deprinsă în urma efortului suţinut de a clădi o carieră de succes, din ambiţia de a reuşi pe o piaţă deja consolidată, reprezintă unul din factorii cheie ai carierei antreprenoriale feminine. Dar poate cel mai preţios dar al femeilor – intuiţia – este cea care ne ajută să empatizăm mai uşor cu cel din faţa noastră, fie el potenţial client sau angajat. Înţelegându-i mai uşor nevoile şi aşteptările, putem clădi relaţii parteneriale trainice, de lungă durată, bazate pe profesionalism şi loialitate, fidelizând clienţii, dar mai ales, angajaţii. Formam astfel echipe eficiente şi imbatabile, fundamentate pe sănătosul principiu englez: leadership. Puterea exemplului.

În cei unsprezece ani de carieră ca antreprenor, mărturisesc că două atribute feminine m-au ajutat să nu dau greş şi să-mi clădesc o afacere de succes, ce a traversat cu brio toţi aceşti lungi şi tulburi ani de declin economic generalizat: capacitatea de a asculta şi graţia feminină. Cea dintâi m-a apărat de deciziile pripite, m-a ajutat să văd situaţiile clar, să înţeleg opinii bine argumentate, chiar dacă au fost diferite de cele pe care le aveam iniţial, mi-a atras respectul partenerilor de afaceri şi m-a ajutat să înţeleg mai bine dorinţele clienţilor (mai ales cele implicite, foarte rar detaliate în cererile de ofertă solicitate), să intuiesc şi aplanez din timp potenţialele şi inerentele conflicte înmugurite în sânul echipei noastre. Cea din urmă, reminiscenţă a Afroditei, m-a ajutat să acced în locuri aparent inaccesibile, să-mi „cresc” afacerea într-un mediu de business ostil, dominat de sexul puternic, dar sensibil la delicateţea concurentelor lor.

Inteligenţa, sprijinită de setea de cunoaştere specifică femeilor şi dezvoltată continuu prin programe de formare profesională furnizate de formatori de top, condimentată cu un strop de intuiţie şi tenacitate reprezintă factorii de succes care clădesc o afacere durabilă.

Calitatea feminină de departe preferată de mine este, însă, provocarea. Setea de nou. Dorinţa de a încerca acolo unde nimeni nu îndrăzneşte. Pionieratul. Acel ceva care dă culoare nu doar vieţii, dar care ne deosebeşte mai ales de cenuşiul – business al mediului corporate. Adrenalina. Viziunea. Dorinţa de a-ţi încerca limitele. Aici intervine şi Diana. Un cuplu de trei zeiţe care stau în stare latentă în fiecare dintre noi, dornice să iasă la iveală. Să apelezi pe rând la fiecare dintre ele, în momentele potrivite, este cu siguranţă o artă.

Expresii ca: „Asta este prea dificil pentru mine!”, „Nu ştiu nimic despre asta, aşa că nu are rost să pierd timpul!”, „Lasă să facă alţii, să vedem cum merge!” sunt greu de găsit în vocabularul femeilor de afaceri.

Supuse unor provocări permanente atât în viaţa de familie (de cele mai multe ori femeile de afaceri de succes sunt şi mame de succes), în contexul socio-economic actual, dar şi în mediul de afaceri, femeile dezvoltă mai rapid decât bărbaţii mecanisme eficiente de identificare a celor mai bune soluţii, dar şi de întrevedere a oportunităţilor (inclusiv în business) şi de a acţiona în consecinţă.

Să fii o antreprenoare de succes a vremurilor noastre nu înseamnă să fii din oţel, nu presupune absenţa principiilor şi aplicarea dictonului: „Divide et empera!”

Atitudinea corectă faţă de clienţi, angajaţi şi concurenţi deopotrivă, disponibilitatea, flexibilitatea, empatia, loialitatea, etica, profesionalismul dovedit, atitudinea de învingător şi de ce nu – graţia sunt atributele care fac ca femeile să iasă din anonimat pe piaţa de business din România.

Aşadar, dragele mele, vulnerabilitatea noastră constă în delicateţe, iar ea este principalul atu pentru reuşită. Nu uitaţi că ceea ce unii cataloghează drept „puncte slabe” sunt de fapt, „punctele noastre tari”. Depinde de unghiul din care priveşti.

Întreaga piaţă este suprasaturată de agresivitate (concurenţă, marketing etc.). Se simte nevoia unei brize delicate şi subtil parfumate. Vă aştept alături!

Autor: Mădălina Silvia Ignatov

Rolul societății civile și al autoritaților în promovarea și implementarea egalității de șanse și de gen


22 Iulie 2015, Hotel Dumbrava, Bacău

Femeile din România se confruntă cu discriminare de gen, atât din punct de vedere al locului pe care îl ocupă în familie și la serviciu, cât și din punct de vedere al castigului salarial, puterii de decizie, timpului liber disponibil si al sănătății. Mai mult, România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește egalitatea de șanse între femei și bărbați.

Cu toate acestea, societatea civilă și autoritățile publice joacă un rol esențial în susținerea principiului egalității de șanse, precum și în promovarea femeilor în societate, prin intermediul proiectelor pe care le derulează și a exemplelor de bună practică pe care le pot oferi.

În data de 22 iulie 2015, vă invităm în cadrul seminarului “Rolul societății civile și al autoritaților în promovarea și implementarea egalității de șanse și de gen” să aflăm împreună cum putem promova egalitatea de șanse și de gen acordată femeilor din România.

Evenimentul este organizat de către Asociația Four Change Bucurețti în parteneriat cu Fundația de Sprjin Comunitar Bacău și va avea loc miercuri, 22 iulie 2015, în intervalul orar 13:00 – 16:30, la Hotel Dumbrava, Strada Dumbrava Roșie, nr 2, Bacau, Sala New York.

Evenimentul este organizat în cadrul proiectului ”EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piața muncii”, cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste în oameni, Axa prioritară 6 “Promovarea incluziunii sociale”.

Vă rugăm să confirmați participarea dumneavoastră până la data de 20.07.2015 la numărul de telefon 0745.020.648 sau e-mail rodica.nenov@4change.ro, persoana de contact: Rodica Nenov.

Descarcă Invitația si Agenda seminarului.